یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ |۲۵ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 29, 2024
د

حوزه/ در پی تأیید خبر شهادت سید حسن نصرالله، مقامات بلندپایۀ کشورها با محکوم کردن جنایات صهیونیست‌ها در لبنان، به شهادت دبیر کل حزب‌الله واکنش نشان دادند.

به گزارش گروه ترجمۀ خبرگزاری حوزه، به‌نقل از الجزیره، هنوز ساعاتی از تأیید خبر شهادت سید حسن نصرالله نگذشته بود که جامعۀ جهانی به این اقدام وحشیانۀ صهیونیست‌ها واکنش نشان داد.

ترکیه

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، حملات اخیر اسرائیل در لبنان را بخشی از سیاست اسرائیل در راستای «نسل‌کشی، اِشغال و تهاجم» خواند و آن را محکوم کرد. همچنین وی از شورای امنیت سازمان ملل و سایر نهادها خواست تا اسرائیل را مهار و متوقف کنند.

اردوغان در صفحۀ شخصی‌اش در ایکس نوشت: ترکیه در کنار مردم لبنان و دولت آن ایستاده و به خاطر کشته‌شدن مردم لبنان در پی حملات اسرائیل، تسلیت می‌گوید؛ جهان اسلام باید مواضع مصمم‌تری در قبال اسرائیل از خود نشان دهد.

سازمان ملل متحد

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، گفت: در حالیکه اسرائیل بیروت را مورد هدف قرار داده، از تشدید چشمگیرِ وضعیت، در چند روز اخیر به‌شدت نگران هستم.

وی تأکید کرد که این چرخۀ خشونت همین حالا باید متوقف شود.

حزب‌الله

حزب‌الله در بیانیه‌ای نوشت: نصرالله به همراهان بزرگ و جاودانش پیوست که به مدت سی سال راه آن‌ها را رهبری می‌کرد. جنبش حزب‌الله همچنین اعلام کرد که با بزرگ‌ترین، مقدس‌ترین و ارزشمندترین شهید در مسیر خود عهد می‌بندد که جهادشان را در مقابله با دشمن، در حمایت از غزه و فلسطین و همچنین در دفاع از لبنان و مردم مقاوم و شرافتمند آن ادامه دهد.

لبنان

سعد حریری، نخست وزیر پیشین لبنان، شهادت سید حسن نصرالله توسط اسرائیل را محکوم کرد و گفت: این اقدام، لبنان و منطقه را وارد مرحله جدیدی از خشونت می کند.

حماس

جنبش حماس حملۀ شبانه به حسن نصرالله را اقدامی بزدلانه و تروریستی خواند و آن را به‌شدت، محکوم کرد. در بیانیۀ حماس آمده است: ما این تجاوز وحشیانۀ صهیونیستی و هدف قرار دادن ساختمان‌های مسکونی را به‌شدت محکوم می‌کنیم؛ رژیم صهیونیستی به نقض تمام ارزش‌ها، آداب و منشورهای بین‌المللی متهم است و این اقدامات آن‌ها، باتوجه به سکوت، ناتوانی، و بی‌توجهی جامعۀ جهانی، به‌وضوح امنیت و صلح بین‌المللی را تهدید می‌کند.

آلمان

آنالنا بربوک، وزیر امورخارجۀ آلمان، در صفحۀ شخصی‌اش، در ایکس، نوشت: این وضعیت هرگز به امنیت و منافع اسرائیل سودی نمی‌رساند.

یمن

جنبش انصارالله یمن هم با تأکید براینکه شهادت سید حسن نصرالله عزم راسخ برای ادامۀ راه مقاومت را تشدید می‌کند، در بیانیه‌ای نوشت: مقاومت شکسته نخواهد شد و روحیۀ جهادی برادران مجاهد در لبنان و در همۀ جبهه‌های پشتیبانی قوی‌تر و محکم‌تر خواهد شد.

روسیه

وزارت امور خارجه روسیه طی بیانیه‌ای، صریحاً ترور سید حسن نصرالله توسط اسرائیل را محکوم کرد و از اسرائیل خواست که به خصومت‌ها در لبنان پایان دهد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجۀ روسیه، در مجمع عمومی سازمان ملل، با اشاره به ترور سید حسن نصرالله، گفت: از اینکه عملیات قتل، باانگیزۀ سیاسی، اکنون تقریباً رایج شده نگران هستم.

عراق

نخست‌وزیر عراق، محمد شیاع السودانی، این حمله را "شرم‌آور" توصیف و آن را محکوم کرد. وی افزود: این جرمی است که نشان می‌دهد ماهیت صهیونیست تمام خطوط قرمز را رد کرده است. سید حسن نصرالله شهید راه حق است.

فلسطین

رئیس جمهور فلسطین، محمود عباس، این اقدام را تجاوز وحشیانۀ اسرائیلی خواند و آن را محکوم کرد.

جنبش فتح فلسطین نیز شهادت دبیر کل حزب‌الله را تسلیت گفت و بر روابط تاریخی مردم لبنان با مقاومت و فلسطین تأکید کرد.

گفتنی است تاکنون علاوه بر ایران، کشورهای یمن، عراق و سوریه سه روز عزای عمومی اعلام کرده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha